به نام خدا
معمولا اولین راه تست قطعات بررسی شکل و رنگ ظاهری آنهاست . در خازنهای با ظرفیت بالا معمولا بادکردگی و تغییر شکل بادکردگی و تغییر شکل خازن گواه خرابی آن ست :



باد کردگی از بالای یا پایین ، تغییر شکل ، نشت دادن مواد داخل خازن ( الکترولیت ) همه نشان دهنده خرابی و لزوم تعویض خازن می باشد .
اما در خازنهای با ظرفیت کمتر و کوچکتر معمولا خرابی خازن به مشخصه ظاهری خاصی همراه نیست . اینجاست که باید از ابزار تست استفاده کنیم که میتواند شامل خازن سنج ، اهمتر عقربه ای و یا تستر های دیگر باشد .
کار با خازن سنج ساده است . کافیست خازن را از مدار خارج کرده و به پرابهای آن متصل کنید . ظرفیت نمایش داده شده خازن نباید اختلافی زیادی با ظرفیت نامی آن داشته باشد . و هرچه از ظرفیت نوشته شده روی خازن فاصله بگیرد نشاندهنده خرابی بیشتر آنست.

ابزار دیگر تست خازن اهمترهای عقربه ای هست . برای این کار نیاز به یک خازن سالم با همان مشخصات خازنی که میخواهید تست کنید دارید . خازن سالم را به اهمتر متصل کنید و بقدری صبر کنید تا عقربه دیگر حرکت نکند . حال جهت پروبهارا عوض کنید و مجدد حرکت عقربه هارا در نظر داشته باشید .این کار را چند بار تکرار کنید . اکنون همین عمل را با خازن مشکوک انجام دهید . درصورتیکه عکس العمل عقربه ها متفاوت باشد احتمال خرابی خازن بالاست .
نکته دیگر در تست خازن مقاومت داخلی آن هست که باید مورد توجه قرار گیرد . درصورتیکه که مقاومت داخلی خازن مقدار بیشتری از یک خازن سالم بود احتمال خرابی آن بالاست .
راه دیگر تست خازن استفاده از تستر قطعات میباشد که ظرفیت و مقاومت داخلی آنرا نمایش میدهد . با مقایسه با مقادیر نوشته شده روی خازن میتوان صحت خازن را دریافت .
